Results 1 to 2 of 2

Thread: Windows 11

Borg Chef Pelle_B's Avatar

Windows 11

Nu er det tid til at opgradere til Windows 11 & helt gratis.

Lad os lige først gå tilbage til 'de gode gamle dage', men ikke længere end til Windows 95. (Springer bevidst NT & Server versioner over)
    3 år efter udgift til Windows 98 & året efter 98SE & for at det ikke skal være løgn, i 2000 Windows Me.
    I 2000 kom der 1 mere, Windows 2000 & hvorfor jeg nævner denne er fordi det var starten (Wistler) til Windows XP i 2001.
    XP kørte efter min mening alt for længe, men efter Microsoft fik et chok fra Windows Me...XP var populær.
    6 år skulle der gå før en afløser var klar, Longhorn (2004) blev Windows Vista (2007). Lækkert med noget nyt, desværre for de fleste alt for ressource krævende.
    Windows 7 i 2009 blev igen et hit (som 95 & XP) måske fordi der var gået 2 år & de fleste havde valgt at opgradere deres PC eller skiftet til ny.
    Allerede 3 år efter (2012) Microsoft satsede stort med helt nyt design i Windows 8/8.1 & jeg var forbavset over hvor mange der kunne lide det.
    (Min mening, ja den var god...men installerede *PowerShell, nu blev design efter min smag.) *=PowerShell har intet med Shell V-Power at gøre.
    2015 Windows 10 (min favorit) men jeg må indrømme jeg længe benyttede Explorer indtil Edge fik utallige rettelser & nu Explorer er ubrugelig.

2021 & Windows 11, den popper selv op i Windows 'Opdatering og sikkerhed'...nu er det op til dig: Ja/Nej (Problemer/Tip kommer i næste Post)

Her sammenligning Windows 10 & 11...der er sket 'lidt'.

Borg Chef Pelle_B's Avatar

Windows 11 'Opgradering'

Dette er lidt hjælp når du vil gå fra Windows 10 til 11. Virker også hvis du ikke allerede nu ser det i Windows Update.

Hvis du er heldig, installation starter uden problemer & din PC opfylder alt...men, du kan også blive bedt om at hente en App
    Download App fra dette LINK - Åben & tryk 'Kør' - du vil nu se hvor din PC ikke opfylder en opgradering til Windows 11

De fleste vil måske have vrøvl med 'Sikker Opstart' & 'TPM 2.0' hvor vejledningen på at løse problemet er mere besværlig end blot at trykke 'Genstart' hold 'F2' nede, du er nu i 'BIOS' gå til 'Security' & 'Enabled' begge, SAVE/Exit. Når PC er startet op, tryk 'Start' øverst ligger 'Tilstandskontrol for pc' fra før...din PC er nu klar fra Windows update til Windows 11.

Tip:
    Inden du starter på dette tip, tjek din PC ikke er alt for gammel med CPU/GPU/x64, mindst 8GB ram (Microsoft siger 4GB) for ellers kan det blive 'tungt'.

1. Download denne ZIP - pak ud & tryk på mappen med samme navn.
    2. I mappen finder du: Skip_TPM_Check_on_Dynamic_Update_v2 Højre klik/Kør som administrator

3. Nu henter vi Windows 11 (helt lovligt hos Microsoft) som en ISO her: Download Windows 11-diskafbildning (ISO)
    (Husk Sprog, hvis du vil have Dansk) Bemærk
    Hvis din Win 10 er på et andet sprog skal du vælge det samme, ellers vil alle dine Programmer/Spil/Edge Favoritter gå tabt.
    4. Brænd ISO til DVD eller benyt fx PowerISO / Virtuel Drive Maneger / tryk på 'Setup' installation/opgradering vil nu begynde.
    5. Under installation vil du sikkert blive bedt om et nyt 'Password' *HUSK DET* ellers kommer du ikke længere end til 'logon'.
    6. Nu kommer du ind i Windows 11, dine programmer & mere er bevaret...når du finder dem.

Du kan være uheldig med afsnit 2. Tryk indtil den overgiver sig, altså: Højreklik/Kør som administrator

Spørgsmålet om det er nu der skal opgraderes...tja, hvorfor ikke? 1 bærbar + 1 PC er allerede opdateret her & Windows 11 er et frisk pust.
    Eneste minus lige nu (kommer sikkert en update) åbner man 'Jobliste'...den bruger meget hukommelse, derfor jeg nævnte 'mindst 8 GB ram'.
    Uanset, Windows 10 er egentlig allerede en 11 efter de sidste opdateringer & nu næsten kun en kosmetisk forskel.

Slutter af med et Tip mere, installer Revo hvor du kan fjerne mange unødvendige ting i Windows & frigøre mere ram.

Edit: Testet med Revo oprydning & det lykkedes at få Win 11 i Jobliste ned på: CPU 0% - Hukommelse 7% (med 32GB DDR4)
    Min mening om Windows 11:
    Igen lækkert med noget nyt, men må indrømme...ja, jeg rullede tilbage på 10. Den får dog lov at blive på vores server & 1 bærbar, men på min 'arbejds' PC foretrækker jeg Windows 10 lidt endnu.
    Eneste fejl der drillede i 11, Edge kunne ikke huske min settings i Zoom 125% for den fejler i 100% på flere sider i opløsning 2560x1440 165hz med G-SYNC. Lidt underligt når Edge kører fejlfrit i 10 med samme driver.
    Nu vi taler om Web browser, der er mange der fx installerer Chrome eller Firefox, det har Microsoft gjort sit for at forhindre i 11, men det kan selvfølgelig lade sig gøre...med lidt besvær,
    her tænker man lidt tilbage på den gamle historie om Netscape.